5 x waarom?

Het klinkt misschien dom om constant te vragen waarom iets gebeurd, maar in veel organisaties zou deze vraag veel vaker gesteld moeten worden. Niet voor niks is de ‘5 x waarom?’ één van de meest effectieve lean tools

We leggen je hieronder uit:

  • Wat de 5 x waarom? inhoudt
  • In welke situaties je het toe past
  • Geven we je praktische tips
5 x waarom?

Zo doen we het altijd al!

Vaak doen mensen in organisaties klakkeloos wat ze gevraagd wordt. ‘Zo doen we het altijd al’, of ‘zo heeft iemand het me uitgelegd’ hoor je vaak. Niet iedereen denkt nog na over waarom ze iets eigenlijk zo doen. 

De ‘5 x waarom?’ kan je in dit geval helpen. Je vraagt je hierbij af ‘waarom’ iets gebeurd. Dit blijf je net zo lang doen totdat je bij de kern bent aangekomen. Dit kan na 5 keer waarom? vragen zijn, maar ook na 3 of 8 keer. 

Bekijk als voorbeeld onderstaande video:

Wanneer gebruik je de 5 x waarom?

In principe kun je de 5 x waarom? op alles en ieder moment toepassen. Maar vaak wordt het gebruikt in combinatie met de 8 verspillingen of de ishikawa. Je vraagt je bijvoorbeeld af waarom een verspilling zich voordoet. Of je past het toe op zaken die worden ingevuld in de graten van de Ishikwa.

Bij beiden levert het hetzefde op, je komt tot de grondoorzaak van je verspilling of probleem. Deze grondoorzaak is hetgeen je op moet lossen om je probleem te verhelpen.

visgraat diagram

Praktische tips

Zoals het met alle lean tools is: oefening baart kunst. Maar er zijn wel een aantal dingen waar je op kunt letten bij de toepassing van de 5 x waarom?

  • Vraag niet te lang door, maar stop als je bij de kern bent
  • Als je het idee hebt dat je de verkeerde kant op gaat, probeer dat een andere ‘waarom’ vraag te stellen
  • Soms kun je meerdere kanten op, werk dan verschillende ‘paden’ uit
  • Neem niet te snel genoegen met de antwoorden die je krijgt!

5 x waarom?

Het klinkt misschien dom om constant te vragen waarom iets gebeurd, maar in veel organisaties zou deze vraag veel vaker gesteld moeten worden. Niet voor niks is de ‘5 x waarom?’ één van de meest effectieve lean tools

We leggen je hieronder uit:

  • Wat de 5 x waarom? inhoudt
  • In welke situaties je het toe past
  • Geven we je praktische tips
5 x waarom?

Zo doen we het altijd al!

Vaak doen mensen in organisaties klakkeloos wat ze gevraagd wordt. ‘Zo doen we het altijd al’, of ‘zo heeft iemand het me uitgelegd’ hoor je vaak. Niet iedereen denkt nog na over waarom ze iets eigenlijk zo doen. 

De ‘5 x waarom?’ kan je in dit geval helpen. Je vraagt je hierbij af ‘waarom’ iets gebeurd. Dit blijf je net zo lang doen totdat je bij de kern bent aangekomen. Dit kan na 5 keer waarom? vragen zijn, maar ook na 3 of 8 keer. 

Bekijk als voorbeeld onderstaande video:

Wanneer gebruik je de 5 x waarom?

In principe kun je de 5 x waarom? op alles en ieder moment toepassen. Maar vaak wordt het gebruikt in combinatie met de 8 verspillingen of de ishikawa. Je vraagt je bijvoorbeeld af waarom een verspilling zich voordoet. Of je past het toe op zaken die worden ingevuld in de graten van de Ishikwa.

Bij beiden levert het hetzefde op, je komt tot de grondoorzaak van je verspilling of probleem. Deze grondoorzaak is hetgeen je op moet lossen om je probleem te verhelpen.

visgraat diagram

Praktische tips

Zoals het met alle lean tools is: oefening baart kunst. Maar er zijn wel een aantal dingen waar je op kunt letten bij de toepassing van de 5 x waarom?

  • Vraag niet te lang door, maar stop als je bij de kern bent
  • Als je het idee hebt dat je de verkeerde kant op gaat, probeer dat een andere ‘waarom’ vraag te stellen
  • Soms kun je meerdere kanten op, werk dan verschillende ‘paden’ uit
  • Neem niet te snel genoegen met de antwoorden die je krijgt!