
Lean six sigma in organisaties: hoe doe je dat?
Lean six sigma toepassen in organisaties, het is net alsof het steeds meer gebeurd. Maar op welke manieren kun je het toepassen en hoe doe je dat? In dit artikel nemen we je mee in 3 manieren waarop je lean six sigma kunt toepassing in organisaties: Dagelijks...
Why how what: altijd nodig vóór een lean implementatie
The golden circle: why, how, what Veel organisaties gebruiken de 'Golden Circle' van Simon Sinek om de organisatiestrategie in weer te geven. Zeker voordat je begint met lean is het handig om je strategie helder te hebben. De why, how, what helpt je hierbij. In dit...
5 x waarom? is de meest effectieve lean tool
5 x waarom? Het klinkt misschien dom om constant te vragen waarom iets gebeurd, maar in veel organisaties zou deze vraag veel vaker gesteld moeten worden. Niet voor niks is de '5 x waarom?' één van de meest effectieve lean tools. We leggen je hieronder uit: Wat de 5...
De acht verspillingen van lean: nooit meer anders denken
De acht verspillingen De acht verspillingen zijn binnen lean ongetwijfeld één van de meest gebruikte handvatten. Ze helpen je om, op alle niveaus, knelpunten in processen naar boven te halen. In dit artikel bespreken we ze allemaal aan de hand van het ezelsbruggetje...
Visgraat diagram: analyseren met de Ishikawa
Wat is een visgraat diagram? Een visgraat diagram (ook wel Ishikawa of 6M) is een lean tool die je helpt om oorzaken van een probleem naar boven te halen. Je gebruikt deze tool in de analyse fase van je lean project. De toepassing is heel simpel: je tekent een...
De 5 belangrijkste lean tools voor de green belt
Lean tools: welke kies je als green belt? Als green belt geef je leiding aan verbeterprojecten. Voor elke fase van het project zijn er verschillende lean tools die je kunt inzetten. In dit artikel zetten we de 5 belangrijkste op een rij: Value Stream Map (VSM) De 8...
Maak een SIPOC en bepaal de scope van jouw project!
Een SIPOC is een tool die binnen lean vaak gebruikt wordt om de scope te bepalen. Hiermee bedoelen we met welk (stuk van een) proces je aan de slag gaat, en wat je hier allemaal in meeneemt. Het woord SIPOC komt voort uit de volgende woorden: Supplier Input Proces...
Kano model: klantwens in 3 prioriteiten
Een kano model Een kano model is een instrument dat je helpt om klantwensen in kaart te brengen. Daarnaast breng je hiermee prioriteiten aan in wat je klant éérst wil. In dit artikel leggen we je het kanomodel uit aan de hand van: Basisfactoren Prestatiefactoren...
DMAIC: doel, tools en technieken per projectfase
DMAIC projecten ‘Lean’ verbeterprojecten worden uitgevoerd volgens een vaste structuur. Deze wordt 'de DMAIC' genoemd. Elke letter staat voor een andere fase in je project. Naast dat het structuur geeft, biedt ook elke fase je tools en technieken die je kunnen helpen...