Lean tools: welke kies je als green belt?
Als green belt geef je leiding aan verbeterprojecten. Voor elke fase van het project zijn er verschillende lean tools die je kunt inzetten. In dit artikel zetten we de 5 belangrijkste op een rij:
1. Value Stream Map (VSM)
Een value stream map (ook wel waardestroomanalyse genoemd) is een tool die je gebruikt om een proces gedetailleerd in kaart te brengen. Veel mensen kennen het ook wel als een ‘brown paper sessie’. Op een vel papier worden post it’s geplakt met de hoofdstappen uit het proces. Hieronder worden op post it’s de verschillende activiteiten per processtap in beeld gebracht. Dit gebeurd met alle mensen uit het proces erbij.
Doel van het maken van een vsm is om een beeld te krijgen van wat er precies gebeurd. De vsm kan worden aangevuld met informatie als doorlooptijden, aantal fouten en verspillingen.


2. De 8 verspillingen
De 8 verspillingen is misschien wel de bekendste lean tool. Het zijn categorieën die een handvat bieden in het zoeken naar knelpunten in een proces. De verschillende categorieën zijn:
- Transport
- Voorraad
- Beweging
- Wachten
- Overbewerking
- Overproductie
- Fouten
- Talent
3. 5 x waarom?
De 5x waarom is simpel, maar ontzettend efficient. Je vraagt met deze tools verschillende keren door op een probleem, om uiteindelijk te komen tot de grondoorzaak. Dit zorgt ervoor dat je de kern van het probleem kunt oplossing, in plaats van symptonen van het probleem te bestrijden.


4. SIPOC
De SIPOC is onze favoriete lean tool. Hiermee kun je ontzettend snel een beeld krijgen van het proces, en wie hierin een rol speelt. De letters SIPOC staan voor:
- S: Supplier
- I: input
- P: Proces
- O: Output
- C: Customer
Deze lean tool gebruik je vooral in de beginfase van een lean project, als je het proces op hoofdlijnen wil begrijpen.
5. Kano model
Deze lean tool heplt je om klantwensen in kaart te brengen. Je maakt hierbij onderscheid tussen 3 factoren:
- Basisfactoren: wat is minimaal nodig?
- Prestatiefactoren: hoe meer hiervan aanwezig is, hoe beter
- Wow: onverwachte dingen die de klant positief verrassen
Het kano model helpt je om prioriteit aan te brengen in zaken waar je iets aan wilt doen. Altijd eerst de basis op orde en dan werken aan de prestatie. Als dit in orde is verras je de klant af en toe met een wow!

Meer artikelen lezen of op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent lean werken?
Lean tools: welke kies je als green belt?
Als green belt geef je leiding aan verbeterprojecten. Voor elke fase van het project zijn er verschillende lean tools die je kunt inzetten. In dit artikel zetten we de 5 belangrijkste op een rij:
1. Value Stream Map (VSM)
Een value stream map (ook wel waardestroomanalyse genoemd) is een tool die je gebruikt om een proces gedetailleerd in kaart te brengen. Veel mensen kennen het ook wel als een ‘brown paper sessie’. Op een vel papier worden post it’s geplakt met de hoofdstappen uit het proces. Hieronder worden op post it’s de verschillende activiteiten per processtap in beeld gebracht. Dit gebeurd met alle mensen uit het proces erbij.
Doel van het maken van een vsm is om een beeld te krijgen van wat er precies gebeurd. De vsm kan worden aangevuld met informatie als doorlooptijden, aantal fouten en verspillingen.

2. De 8 verspillingen
De 8 verspillingen is misschien wel de bekendste lean tool. Het zijn categorieën die een handvat bieden in het zoeken naar knelpunten in een proces. De verschillende categorieën zijn:
- Transport
- Voorraad
- Beweging
- Wachten
- Overbewerking
- Overproductie
- Fouten
- Talent

3. 5 x waarom?
De 5x waarom is simpel, maar ontzettend efficient. Je vraagt met deze tools verschillende keren door op een probleem, om uiteindelijk te komen tot de grondoorzaak. Dit zorgt ervoor dat je de kern van het probleem kunt oplossing, in plaats van symptonen van het probleem te bestrijden.

4. SIPOC
De SIPOC is onze favoriete lean tool. Hiermee kun je ontzettend snel een beeld krijgen van het proces, en wie hierin een rol speelt. De letters SIPOC staan voor:
- S: Supplier
- I: input
- P: Proces
- O: Output
- C: Customer
Deze lean tool gebruik je vooral in de beginfase van een lean project, als je het proces op hoofdlijnen wil begrijpen.

5. Kano model
Deze lean tool heplt je om klantwensen in kaart te brengen. Je maakt hierbij onderscheid tussen 3 factoren:
- Basisfactoren: wat is minimaal nodig?
- Prestatiefactoren: hoe meer hiervan aanwezig is, hoe beter
- Wow: onverwachte dingen die de klant positief verrassen
Het kano model helpt je om prioriteit aan te brengen in zaken waar je iets aan wilt doen. Altijd eerst de basis op orde en dan werken aan de prestatie. Als dit in orde is verras je de klant af en toe met een wow!

Meer artikelen lezen of op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent lean werken?