De project charter

Als je vaker lean projecten doet, ben je er bekend mee. De project charter, zoals het projectdocument van verbeterprojecten wordt genoemd. Hierop is alle relevante informatie over jouw project te vinden op slechts één A4.

In dit artikel vertellen we je hoe je een projectcharter maakt, en hebben we een kant en klaar template voor je!

project charter

Een project charter in 7 stappen

Een project charter bestaat uit één A4, opgedeeld in verschillende blokken. In elk blok vind je bepaalde informatie terug. Hieronder lopen we ze in zeven stappen met je door.

1. Aanleiding:

Wat is de reden dat je aan dit project begint? Dit doe je namelijk niet zomaar. Je hebt ergens last van, of iets loopt niet helemaal zoals je het zou willen. Dat kan een reden zijn om een project op te starten. En die reden beschrijf je hier.

2. Scope:

Over welk proces gaat het project precies? Waar begint het, en waar eindigt het? Dit wil je zo concreet mogelijk beschrijven, zodat het voor iedereen duidelijk is waar je naar gaat kijken. Ook zaken die je wel of niet mee neemt beschrijf je hier. Vallen aanpassingen in het systeem binnen de scope? Kan het beleid eventueel worden aangepast? Vaak wordt bij het beschrijven van de scope een SIPOC gebruikt.

 

kanban

3. Doelstelling:

Hier beschrijf je het doel dat je met het project wil bereiken. Wanneer ben je tevreden? Dit beschrijf je zo SMART mogelijk. Bijvoorbeeld: de doorlooptijd van het proces terugbrengen van 21 dagen naar 7 dagen. Op deze manier kun je aan het einde van het project ook daadwerkelijk meten of je je doel behaald hebt.

4. Planning:

In dit vak komt de globale planning. Verbeterprojecten lopen altijd via de DMAIC-structuur. Hier zet je neer wanneer je met welke fase van het project aan de slag gaat, en hoe lang deze gaat duren.

5. Team:

Het is belangrijk dat er uit elk deel van het proces een vertegenwoordiger is die deelneemt aan het project. Hier beschrijf je wie er allemaal in het team zitten, en wat hun rol is.

6. Business case:

Dit is een belangrijk onderdeel wat vaak wordt vergeten. Bij het onderdeel business case beschrijf je wat het project gaat opleveren. Dit kan in termen van geld zijn, maar ook een tijdsbesparing. Hiermee overtuig je mensen van het belang van het project.

7. Akkoord:

De project charter wordt altijd afgesloten met handtekening van de opdrachtgever. Je geeft hiermee aan dat je samen een verbintenis aangaat. De opdrachtgever om de opdracht te faciliteren, en jij als opdrachtgever om met hetgeen beschreven is in de project charter aan de slag te gaan.

Project charter

Project charter template

Tijdens het project zelf, vul je de project charter steeds weer aan. Zo zorg je ervoor dat hij up to date blijft. Het kan bijvoorbeeld zijn dat tijdens het project de scope wordt aangepast.  Bij elke nieuwe projectfase die je ingaat bespreek je de charter met de opdrachtgever. Zo blijft hij op de hoogte van de meest relevante informatie.

Vul het onderstaande formulier in om het template te downloaden:

De project charter

Als je vaker lean projecten doet, ben je er bekend mee. De project charter, zoals het projectdocument van verbeterprojecten wordt genoemd. Hierop is alle relevante informatie over jouw project te vinden op slechts één A4.

In dit artikel vertellen we je hoe je een projectcharter maakt, en hebben we een kant en klaar template voor je!

project charter

Een project charter in 7 stappen

Een project charter bestaat uit één A4, opgedeeld in verschillende blokken. In elk blok vind je bepaalde informatie terug. Hieronder lopen we ze in zeven stappen met je door.

1. Aanleiding:

Wat is de reden dat je aan dit project begint? Dit doe je namelijk niet zomaar. Je hebt ergens last van, of iets loopt niet helemaal zoals je het zou willen. Dat kan een reden zijn om een project op te starten. En die reden beschrijf je hier.

2. Scope:

Over welk proces gaat het project precies? Waar begint het, en waar eindigt het? Dit wil je zo concreet mogelijk beschrijven, zodat het voor iedereen duidelijk is waar je naar gaat kijken. Ook zaken die je wel of niet mee neemt beschrijf je hier. Vallen aanpassingen in het systeem binnen de scope? Kan het beleid eventueel worden aangepast? Vaak wordt bij het beschrijven van de scope een SIPOC gebruikt.

 

kanban

3. Doelstelling:

Hier beschrijf je het doel dat je met het project wil bereiken. Wanneer ben je tevreden? Dit beschrijf je zo SMART mogelijk. Bijvoorbeeld: de doorlooptijd van het proces terugbrengen van 21 dagen naar 7 dagen. Op deze manier kun je aan het einde van het project ook daadwerkelijk meten of je je doel behaald hebt.

4. Planning:

In dit vak komt de globale planning. Verbeterprojecten lopen altijd via de DMAIC-structuur. Hier zet je neer wanneer je met welke fase van het project aan de slag gaat, en hoe lang deze gaat duren.

5. Team:

Het is belangrijk dat er uit elk deel van het proces een vertegenwoordiger is die deelneemt aan het project. Hier beschrijf je wie er allemaal in het team zitten, en wat hun rol is.

6. Business case:

Dit is een belangrijk onderdeel wat vaak wordt vergeten. Bij het onderdeel business case beschrijf je wat het project gaat opleveren. Dit kan in termen van geld zijn, maar ook een tijdsbesparing. Hiermee overtuig je mensen van het belang van het project.

7. Akkoord project charter:

De project charter wordt altijd afgesloten met handtekening van de opdrachtgever. Je geeft hiermee aan dat je samen een verbintenis aangaat. De opdrachtgever om de opdracht te faciliteren, en jij als opdrachtgever om met hetgeen beschreven is in de project charter aan de slag te gaan.

Project charter

Project charter template

Tijdens het project zelf, vul je de project charter steeds weer aan. Zo zorg je ervoor dat hij up to date blijft. Het kan bijvoorbeeld zijn dat tijdens het project de scope wordt aangepast.  Bij elke nieuwe projectfase die je ingaat bespreek je de charter met de opdrachtgever. Zo blijft hij op de hoogte van de meest relevante informatie.

Vul het onderstaande formulier in om het template te downloaden: