
De green belt training
In de green belt training leer je om leiding te geven aan verbeterprojecten. Een lean six sigma project volgt altijd een vaste structuur, ook wel ‘DMAIC‘ genoemd. Deze afkorting wordt gevormd door de eerste letters van de verschillende projectfasen die je bij het verbeteren van processen doorloopt:
- Define
- Measure
- Analyse
- Improve
- Control

WAT LEER JE?
In de green belt training komen alle fasen van het project met de bijbehorende tools en technieken aan bod. Je gaat zelf aan de slag met het verbeteren van een proces zodat je alles wat je leert direct in de praktijk toepast. Daarnaast is er ook veel aandacht voor de ‘zachte kant’ van de verandering: hoe krijg je je collega’s mee? Het creëren van draagvlak, veranderen van gedrag en het borgen van resultaten komen in de training aan bod. Zo ben je na afloop in staat om op een gestructureerde en duurzamen manier processen te verbeteren.
ONDERWERPEN
Bij een green belt training komen alle lean six sigma onderwerpen aan bod. De training is zo ingericht, dat er elke dag een fase uit de projectstructuur aan bod komt. Na een introductie op de eerste dag, volgen de define, measure, analyse, improve en control ‘dagen’. Elke dag gaan we aan de slag met het toepassen van de theorie in oefeningen, casussen en bespreken we de voortgang van jullie eigen projecten.
KOSTEN
De kosten van een green belt training bedragen €2650,- EXCL. BTW. Dat is inclusief trainingsmaterialen, lunch en internationaal erkend LCS & LCS & Cardiff University certificaat.
De green belt training
In de green belt training leer je om leiding te geven aan verbeterprojecten. Een lean six sigma project volgt altijd een vaste structuur, ook wel ‘DMAIC‘ genoemd. Deze afkorting wordt gevormd door de eerste letters van de verschillende projectfasen die je bij het verbeteren van processen doorloopt:
- Define
- Measure
- Analyse
- Improve
- Control

WAT LEER JE?
In de green belt training komen alle fasen van het project met de bijbehorende tools en technieken aan bod. Je gaat zelf aan de slag met het verbeteren van een proces zodat je alles wat je leert direct in de praktijk toepast. Daarnaast is er ook veel aandacht voor de ‘zachte kant’ van de verandering: hoe krijg je je collega’s mee? Het creëren van draagvlak, veranderen van gedrag en het borgen van resultaten komen in de training aan bod. Zo ben je na afloop in staat om op een gestructureerde en duurzamen manier processen te verbeteren.
ONDERWERPEN
Bij een green belt training komen alle lean six sigma onderwerpen aan bod. De training is zo ingericht, dat er elke dag een fase uit de projectstructuur aan bod komt. Na een introductie op de eerste dag, volgen de define, measure, analyse, improve en control ‘dagen’. Elke dag gaan we aan de slag met het toepassen van de theorie in oefeningen, casussen en bespreken we de voortgang van jullie eigen projecten.
KOSTEN
De kosten van een green belt training bedragen €2650,- EXCL. BTW. Dat is inclusief trainingsmaterialen, lunch en internationaal erkend LCS & LCS & Cardiff University certificaat.

DAG 1 – INTRODUCTIE
Op de eerste trainingsdag gaan we meteen aan de slag met het kennismaken met elkaar en de materie. Als je een training volgt bij Lean People dan ben je verzekerd van veel voorbeelden, oefeningen en tips & tricks. Het is onze missie om jullie net zo enthousiast te maken over lean six sigma als wij zelf! We vertellen jullie uiteraard waar lean management en six sigma vandaan komen en wat de definitie van een proces is. We gaan vervolgens aan de hand van een simulatiespel de eerste lean principes toepassen. Ook bespreken we op deze eerste dag met elkaar wat geschikte processen zijn om te verbeteren als oefenmateriaal tijdens de training.
In het kort:
- Basiskennis processen
- Lean gedachtengoed
- Klantwaarde en verspilling
- Geschikte DMAIC projecten

DAG 2 – DEFINE
Het verbeteren van een proces begint met het goed begrijpen van de aanleiding. De behoefte om te verbeteren kan van de werkvloer komen, bijvoorbeeld omdat het proces heel inefficiënt is of dat er veel werk opnieuw gedaan moet worden. Soms is het ook zo dat een manager een duidelijke opdracht geeft om een proces te verbeteren. In de define fase ga je het project opstarten en je team samenstellen. Het is wellicht wel de belangrijkste deel van het hele project. Een goed begin is namelijk het halve werk!
In het kort:
- Probleemanalyse en scope bepalen
- Klantwensen concreet maken en prioriteit aanbrengen
- Projectdoelstelling formuleren
- Stakeholderanalyse en communicatieplan
- Project charter opstellen

DAG 3 – MEASURE
Als je de aanleiding van het project goed hebt vastgelegd op een project charter (jouw projectplan op 1 A4) is het tijd om dieper in het proces te duiken. De measure fase draait volledig om het in kaart brengen van de huidige situatie en het aanvullen met zoveel mogelijk gegevens. De belangrijkste tool hiervoor is de value stream map (VSM), ook wel brown paper sessie genoemd. Naar aanleiding van deze sessie wil je vaak meer informatie verzamelen. Daarom gaan we aan de slag met het verzamelen van data op een betrouwbare manier.
In het kort:
- Value stream mapping (VSM)
- Andere manieren om processen in kaart te brengen
- Steekproef, meetplan en data verzamelen

DAG 4 – ANALYSE
Als je een compleet beeld hebt van het proces inclusief alle informatie die je hebt verzameld, ga je analyseren waardoor het probleem wordt veroorzaakt. Er zijn verschillende manieren om te analyseren, bijvoorbeeld door te kijken naar grondoorzaken of verspillingen. Het doel van de analyse fase is om alle knelpunten te identificeren zodat je hierna, in de improve fase, precies weet wat je moet verbeteren om het probleem op te lossen..
In het kort:
- Waarde analyse
- Data analyse
- Oorzaak analyse

DAG 5 – IMPROVE
In de improve fase gaan we aan de slag met het verbeteren van het proces. Je zou kunnen zeggen dat je het eerste analytische deel van het project, waarin je heel erg op onderzoek uitging, afsluit. Het is nu tijd om resultaten te laten zien! Dit doen we door procesinhoudelijk na te denken over de juiste verbeteringen, maar ook door met je projectteam een actieplan te maken. We gaan aan de slag met het realiseren van meer flow en een pull proces en leren je hoe je met een kamban- of scrumbord in korte tijd resultaat bereikt.
In het kort:
- Flow aanbrengen in processen
- Takttijd & line balacing
- Pull technieken
- Scrum / werken met een kanban bord

DAG 6 – CONTROL
De control fase is misschien wel de belangrijkste van het hele project. Hier zorg je ervoor dat de resultaten die je behaalt door verbeteringen te implementeren, ook geborgd blijven. Bijvoorbeeld door een control plan te maken. Daarnaast leer je deze dag meer over continu verbeteren. Dus niet verbeteren in projecten, maar hoe je juist het dagelijks verbeteren in een organisatie van de grond krijgt.
In het kort:
- Control plan
- Continu verbeteren (Kaizen & A3)
- Gedrag veranderen
- Lean six sigma in organisaties

DAG 1 – INTRODUCTIE
Op de eerste trainingsdag gaan we meteen aan de slag met het kennismaken met elkaar en de materie. Als je een training volgt bij Lean People dan ben je verzekerd van veel voorbeelden, oefeningen en tips & tricks. Het is onze missie om jullie net zo enthousiast te maken over lean six sigma als wij zelf! We vertellen jullie uiteraard waar lean management en six sigma vandaan komen en wat de definitie van een proces is. We gaan vervolgens aan de hand van een simulatiespel de eerste lean principes toepassen. Ook bespreken we op deze eerste dag met elkaar wat geschikte processen zijn om te verbeteren als oefenmateriaal tijdens de training.
In het kort:
- Basiskennis processen
- Lean gedachtengoed
- Klantwaarde en verspilling
- Geschikte DMAIC projecten

DAG 2 – DEFINE
Het verbeteren van een proces begint met het goed begrijpen van de aanleiding. De behoefte om te verbeteren kan van de werkvloer komen, bijvoorbeeld omdat het proces heel inefficiënt is of dat er veel werk opnieuw gedaan moet worden. Soms is het ook zo dat een manager een duidelijke opdracht geeft om een proces te verbeteren. In de define fase ga je het project opstarten en je team samenstellen. Het is wellicht wel de belangrijkste deel van het hele project. Een goed begin is namelijk het halve werk!
In het kort:
- Probleemanalyse en scope bepalen
- Klantwensen concreet maken en prioriteit aanbrengen
- Projectdoelstelling formuleren
- Stakeholderanalyse en communicatieplan
- Project charter opstellen

DAG 3 – MEASURE
Als je de aanleiding van het project goed hebt vastgelegd op een project charter (jouw projectplan op 1 A4) is het tijd om dieper in het proces te duiken. De measure fase draait volledig om het in kaart brengen van de huidige situatie en het aanvullen met zoveel mogelijk gegevens. De belangrijkste tool hiervoor is de value stream map (VSM), ook wel brown paper sessie genoemd. Naar aanleiding van deze sessie wil je vaak meer informatie verzamelen. Daarom gaan we aan de slag met het verzamelen van data op een betrouwbare manier.
In het kort:
- Value stream mapping (VSM)
- Andere manieren om processen in kaart te brengen
- Steekproef, meetplan en data verzamelen

DAG 4 – ANALYSE
Als je een compleet beeld hebt van het proces inclusief alle informatie die je hebt verzameld, ga je analyseren waardoor het probleem wordt veroorzaakt. Er zijn verschillende manieren om te analyseren, bijvoorbeeld door te kijken naar grondoorzaken of verspillingen. Het doel van de analyse fase is om alle knelpunten te identificeren zodat je hierna, in de improve fase, precies weet wat je moet verbeteren om het probleem op te lossen..
In het kort:
- Waarde analyse
- Data analyse
- Oorzaak analyse

DAG 5 – IMPROVE
In de improve fase gaan we aan de slag met het verbeteren van het proces. Je zou kunnen zeggen dat je het eerste analytische deel van het project, waarin je heel erg op onderzoek uitging, afsluit. Het is nu tijd om resultaten te laten zien! Dit doen we door procesinhoudelijk na te denken over de juiste verbeteringen, maar ook door met je projectteam een actieplan te maken. We gaan aan de slag met het realiseren van meer flow en een pull proces en leren je hoe je met een kamban- of scrumbord in korte tijd resultaat bereikt.
In het kort:
- Flow aanbrengen in processen
- Takttijd & line balacing
- Pull technieken
- Scrum / werken met een kanban bord

DAG 6 – CONTROL
De control fase is misschien wel de belangrijkste van het hele project. Hier zorg je ervoor dat de resultaten die je behaalt door verbeteringen te implementeren, ook geborgd blijven. Bijvoorbeeld door een control plan te maken. Daarnaast leer je deze dag meer over continu verbeteren. Dus niet verbeteren in projecten, maar hoe je juist het dagelijks verbeteren in een organisatie van de grond krijgt.
In het kort:
- Control plan
- Continu verbeteren (Kaizen & A3)
- Gedrag veranderen
- Lean six sigma in organisaties