The golden circle: why, how, what

Veel organisaties gebruiken de ‘Golden Circle’ van Simon Sinek om de organisatiestrategie in weer te geven. Zeker voordat je begint met lean is het handig om je strategie helder te hebben. De why, how, what helpt je hierbij.

In dit artikel vertellen we je:

  • Hoe je achter jouw ‘why’ komt
  • Wat de ‘how’ is
  • Hoe de ‘what’ hierin past
  • Geven we je concrete voorbeelden van de why, how, what van andere organisaties
why how what

Why: waarom bestaat jouw organisatie?

Start with why, het klinkt logisch maar niet iedereen doet het. Waarom heeft jouw organistie bestaansrecht? Wat is het hogere doel? En nee, dat is niet zoveel mogelijk geld verdienen.

Je wil met jouw product of dienst een probleem verhelpen. Of dit een groot of klein probleem is maak niet uit. Dit zijn voorbeelden van de ‘why’ van de bekende organisaties:

  • Openbaar vervoer zo betrouwbaar maken als stromend water; overal en voor iedereen (Uber)
  • Betaalbaar en functioneel designmeubulair voor iedereen beschikbaar maken (Ikea)
  • Alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken (Google)

How: hoe doe je dat?

Als je helder hebt wat de missie van jouw organisatie is, werk je de ‘how’ uit. Hoe ga je ervoor zorgen dat deze missie behaald wordt? Met andere woorden: wat is jou unieke meerwaarde. Dit zijn bekende voorbeelden:

  • De status quo uitdagen door producten te maken die mooi, makkelijk en gebruiksvriendelijk zijn (Apple).
  • Door alleen gebruik te maken van pure Texelse ingrediënten en door de duinen gefilterd water. We passen een ambachtelijke bereidingswijze – brouwproces – toe (Texels).
  • Normale producten bijzonder maken met eigen design (Hema).

What: wat doe je concreet?

Na de why en de how komt de ‘what’. Wat doe je concreet om de why te bereiken? Dit de proucten die je verkoopt of de diensten die je levert.

Zo verkoopt Apple telefoons en computers, maakt Ikea meubels en levert Ubert taxi’s. Benieuwd naar de ‘why, how, what’ van Lean People? Deze lees je hier.

Why, How, What voor je met met lean start

Lean is een middel om een doel te bereiken. Maar dan moet dat doel wel helder zijn. Het is dan ook slim om de why, how, what uit te werken voordat je met lean begint. Zodat je weet waaraan het gaat bijdragen.

Hulp nodig met het uitwerken van jouw missie? We helpen je graag!

The golden circle: why, how, what

Veel organisaties gebruiken de ‘Golden Circle’ van Simon Sinek om de organisatiestrategie in weer te geven. Zeker voordat je begint met lean is het handig om je strategie helder te hebben. De why, how, what helpt je hierbij.

In dit artikel vertellen we je:

  • Hoe je achter jouw ‘why’ komt
  • Wat de ‘how’ is
  • Hoe de ‘what’ hierin past
  • Geven we je concrete voorbeelden van de why, how, what van andere organisaties
why how what

Why: waarom bestaat jouw organisatie?

Start with why, het klinkt logisch maar niet iedereen doet het. Waarom heeft jouw organistie bestaansrecht? Wat is het hogere doel? En nee, dat is niet zoveel mogelijk geld verdienen.

Je wil met jouw product of dienst een probleem verhelpen. Of dit een groot of klein probleem is maak niet uit. Dit zijn voorbeelden van de ‘why’ van de bekende organisaties:

  • Openbaar vervoer zo betrouwbaar maken als stromend water; overal en voor iedereen (Uber)
  • Betaalbaar en functioneel designmeubulair voor iedereen beschikbaar maken (Ikea)
  • Alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken (Google)

How: hoe doe je dat?

Als je helder hebt wat de missie van jouw organisatie is, werk je de ‘how’ uit. Hoe ga je ervoor zorgen dat deze missie behaald wordt? Met andere woorden: wat is jou unieke meerwaarde. Dit zijn bekende voorbeelden:

  • De status quo uitdagen door producten te maken die mooi, makkelijk en gebruiksvriendelijk zijn (Apple).
  • Door alleen gebruik te maken van pure Texelse ingrediënten en door de duinen gefilterd water. We passen een ambachtelijke bereidingswijze – brouwproces – toe (Texels).
  • Normale producten bijzonder maken met eigen design (Hema).

What: wat doe je concreet?

Na de why en de how komt de ‘what’. Wat doe je concreet om de why te bereiken? Dit de proucten die je verkoopt of de diensten die je levert.

Zo verkoopt Apple telefoons en computers, maakt Ikea meubels en levert Ubert taxi’s. Benieuwd naar de ‘why, how, what’ van Lean People? Deze lees je hier.

Why, How, What voor je met met lean start

Lean is een middel om een doel te bereiken. Maar dan moet dat doel wel helder zijn. Het is dan ook slim om de why, how, what uit te werken voordat je met lean begint. Zodat je weet waaraan het gaat bijdragen.

Hulp nodig met het uitwerken van jouw missie? We helpen je graag!